درحال بارگذاری...

گرده افشانی(pollination)

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

گرده افشانی(pollination)


گرده افشانی(pollination)

گرده افشانی عبارت است از انتقال دانه گرده از پرچم‌ها به ک...


گرده افشانی(pollination)

Pollination is the act of transferring pollen grains from the male anther of a flower to the female stigma. The goal of every living organism, including plants, is to create offspring for the next generation. One of the ways that plants can produce offspring is by making seeds.
گرده افشانی عبارت است از انتقال دانه گرده از پرچم‌ها به کلاله. چنانچه پرچم‌ها و کلاله در یک گل باشند اصطلاحاً خود گرده افشانی (Self pollination) نامیده می‌شود. وقتی که آنها در گل‌های مختلف بویژه در گیاهان مجزا از هم بوده باشند اصطلاحاً دگر گرده افشانی (Cross pollination) نامیده می‌شود.

🔹رویش دانه گرده
پس از گرده افشانی ، دانه گرده بر سطح مرطوب و چسبناک کلاله قرار می‌گیرد و با جذب مایع سطح کلاله ، متورم می‌شود. سپس در محل منافذ دانه گرده ، برآمدگیهایی به نام لوله گرده ایجاد می‌کند که فقط یکی از آنها سبقت گرفته و رشد می‌کند و خود را از راه خامه به تخمدان می‌رساند. در دانه گرده دو هسته روینده و زاینده وجود دارند.

✅فروت ست چیست؟
Fruit set is a term describing whether the flowers on a plant or tree produce fruit or not after pollination. Poor fruit set means little or no fruit on the plant.
فروت ست اصطلاحی هست که تشریح میکنه ایا گلهای روی یک گیاه یا درخت بعد از گرده افشانی تولید میوه میکنن یا خیر. درواقع فروت ست ضعیف میوه کم یا نبود میوه روی گیاه میباشد.                                                  

🍀ازت سبب افزایش طول عمر تخمک و طولانی شدن دوره گرده افشانی موثر در بهار می شود. مصرف بیش از اندازه آن، تحریک رشد رویشی و کاهش تشکیل میوه را به دنبال دارد.

🍀 روي در بیدار شدن به موقع جوانه هاي رویشی و زایشی از خواب زمستانه و گرده افشانی موفق، نقش دارد. باغات مبتلا به کمبود روي دیرتر از باغات سالم از خواب بیدار می شوند، فاصله میانگره ها در درختان کوتاه شده و سر شاخه ها حالت جارویی پیدا می کنند. در حالت کمبود خفیف و متوسط این عنصر، ضمن کوتاه شدن میانگره ها، حاشیه برگها موجی شکل می شود.

🍀نقش عنصر بُردر گلدهی و در قوه نامیه گرده و تلقیح اثبات شده است. طول عمر دانه گرده و طول لوله گرده مستقیما به عنصر بر وابسته می باشد. در شرایطی که کمبود بُر در باغ خیلی شدید باشد خسارت این مرحله شبیه به خسارت سرماي شدید می باشد.
لذا توصیه میشود در زمان مناسب یعنی زمان تورم جوانه ها محلول پاشی فوق انجام گیرد.

❇دلیل محلول پاشی عناصر بر وروی وازت یا به اصطلاح فروت ست چیست؟؟

🔸اوایل بهار که  دمای خاک پایین است و برگ ها ظاهر نشده­اند، و جریان شیره­ گیاهی بسیار کُند است، تغذیه جوانه ­ها بسیار اهمیت دارد، زیرا جذب عناصر غذایی بطور مناسبی انجام نمی­گیرد، در این حالت محلول پاشی درختان میوه برای ذخیره سازی عناصر مورد نیاز برای شروع فعالیت مجدد گیاه و رشد  جوانه ­ها و گلدهی و تشکیل میوه بسیار مفید خواهد بود.

هم اکنون پهپاد‌های کشاورزی سیرنگ مجهز به نازل گرده افشان هستند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس برقرار نمایید:

09916434964 رحیمی


علیرضا رحیمی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


pollination گرده افشانی رویش دانه گرده فروت ست علیرضا رحیمی

این مطالب را هم بخوانید!

۶ باور اشتباه در کشاورزی

در این مقاله به ۶ باور اشتباه در کشاورزی اشاره خواهیم کرد

ادامه مطلب »

پروتئین

تاثیر پروتئین

ادامه مطلب »

تأثیر کشاورزی بی‌پایان بر حفاظ...

کشاورزی به عنوان یکی از فعالیت‌های اساسی انسانی و منابع طبیعی به شمار می‌آید که به تأمین غذا، مواد خام، و درآمد اقتصادی کمک می‌کند. اما کشاورزی بی‌پایان و نادرست می‌تواند به طبیعت و منابع طبیعی بسیار آسیب برساند. در این مقاله، به تأثیرات منفی کشاورزی بی‌پایان بر حفاظت از خاک و منابع طبیعی می‌پردازیم...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116